הכשל הראשון של כל עסק קטן הוא: "בעיית הזהות בבורד" – Identity challenge in the board

  הכשל הראשון של כל עסק קטן, הוא אתגר "בעיית הזהות בבורד" – Identity challenge in the board 

שלב 1 חלק א':

בעסק הקטן יש אתגרים רבים.
המטרה של כמעט 90% מהמייסדים או הבעלים של עסקים שבדרך כלל מתחילים בקטן, היא להפוך, יום אחד, את העסק הקטן לעסק גדול ורווחי יותר, עם פריסה ומודעות ארצית ואפילו בינלאומית.
אני רוצה לקחת אתכם לבראשית העסק, למקור הראשון ובעצם לכשל הראשון שלטעמנו הוא אחד הגורמים המרכזיים להיווצרות עסקים קטנים שנשארים קטנים.

כדי לסבר לכם את האוזן, עסק קטן בישראל נחשב לאחד עם מחזור שנתי של מתחת ל 25 מ' ש"ח לא כולל מע"מ או עסק המעסיק עד 20 עובדים.
אנחנו יודעים שההגדרה ליישות עסקית קטנה היא ממש לא עסק קטן, זאת חתיכת אופרציה! המציאות היא שרוב העסקים הקטנים חיים על מחזור שנתי הנע בין חצי מיליון לעשרה מיליון שקלים בשנה ומעסיקים בין 3 ל 7 עובדים.
אלו הנתונים המופרסמים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שנועדו לעקוב ולמדוד נתונים ומדדים שונים בסמגנט הכל כך חשוב הזה.

אם אתם בטווח ההגדרה של העסק הקטן, אני רוצה לשאול אותכם שאלה.
זוהי שאלת מפתח שתוביל אתכם ואת הסדרה שלנו "בגדול על עסקים קטנים" לתובנות אדירות. שימו לב!
לא ניתן לדלג עליה לפרקים הבאים, לזלזל בה או ליצור איזה קיצור דרך בכך שלא נתייחס אליה ברצינות (דרך אגב, בקיצורי דרך לא נבנים עסקים איתנים -קיצור דרך יותר מתאים לקזינו -ולאורך זמן ארוך הקזינו תמיד מנצח).
אז אם באנו לעשות עסקים, תנו כבוד לשאלת המפתח הזו, כי היא אחראית לשבור כל תקרת זכוכית קיימת או עתידית בעסק הקטן ובעסק הבינוני או כל עסק שאתם מתכוונים להקים בעתיד.

והשאלה היא.. טוב, כדי לענות עליה כנראה תצטרכו לעצום עיניים. אם אין לכם זמן לזה עכשיו,אולי כדאי שתחזרו אליי כשיש לכם 10 דקות פוניות לצאת למסע קטן עם עצמכם.
מוכנים?

איך אתם רואים את עצמכם בעוד 6 שנים מהיום?

אתם בחוף הים? עם או בלי טלפון? קשורים במידה מסויימת לעסק? או שיש מישהו שמנהל אותו ואתם עם קוקוס ביד?

או בכלל יש לכם תמונה אחרת?

אתם יושבים במשרד בקומה גבוה? או באזור תעשיה? איפה המשרד? בארץ/בחו"ל? יש עובדים במשרד? מעטים או רבים? אתם מנהלים את האופרציה מקרוב? או שאתם עושים עוד דברים?

או שאתם נמצאים יום יום בעסק עם אחריות מאוד קטנה על תחום שאתם ממש אוהבים?

תנו לזה כמה רגעים ותגיעו לתשובה? כן, כן אני ממתין …. 🙂

בבקשה קחו לכם דקה.

התשובה שלכם מרתקת אותי.
כמובן, מי שרוצה לשתף אותנו מוזמן לרשום כאן בתגובות איך הוא רואה את עצמו בעוד 6 שנים. אני ממש סקרן לשמוע את התגובות שלכם!

אוקי, אז למה זה כל כך חשוב ולמה יצרתי את כל הבילד אפ המטורף הזה סביב שאלה של תכלס א' ב' בבניית חזון עסקי?

הסיבה היא שקורה כאן משהו קריטי וחשוב! והרוב מוחלט של מייסדי העסקים פשוט מפספסים אותו.

זו מגפה אמיתית שמאיימת על כל פעילות עסקית. בתשובה שלכם, אם תעצרו ותנתחו אותה לרגע, יש תובנה אדירה שאם נבין אותה זה גיים צ'יינג'ר!
אתם, בתשובה בעצם, מגדירים מתוך האינטואיציה העמוקה שלכם, מה המטרה שלכם בפעילות היומיומית שלכם היום בעסק, מה הסיבה שאתם קמים כל בוקר, קורעים את הת*ת ונותנים את כל כולכם למען העסק, למען איכות המוצר ואיכות השירות.
לפעמים זה אפילו בלי לקבל שכר, בגלל אתגרי תזרים בתקופות מסוימות, זה פשוט טירוף. כל הלחץ הזה בשביל מה? בשביל מה שהרגע קפץ לכם לראש בתרגיל.

הבעיה היא שבדרך כלל אנחנו לא רק רחוקים מהמטרה הזו, ולא רק שאנחנו לא מתקרבים אליה, אלא מבצעים את כל הטעויות הקריטיות שלוקחות אותנו בדיוק לכיוון ההפוך.
הטעויות הן נפוצות, מאוד! כאלו שזורקות את בעלי העסקים הקטנים למצב ש 90% מהם נמצאים תחת תקרת זכוכית ללא דרך יציאה כך שרק אחד מתוך עשרה שורד את השנה החמישית וכל השאר נסגרים (וסגירה זה דבר נורא).

מצד שני, ברור לנו שכל עסק שהצליח להבין וליישם את מה שאני אציג לכם כאן בסדרה "בגדול על עסקים קטנים" גדל, צמח ושבר את תקרת הזכוכית הזו לעבר אותה מטרה שעליה חלם בתרגיל שלנו כאן (כל מייסד והמטרה הספציפית והסוביקטיבית שלו).

אז כדי להבין מה התרגיל נותן לנו, תחילה בוא וראו איך אנחנו בסיילוגרף מגדירים מנכ"ל ואיך זה משמש אותנו:

אז פשוט ככה: המנכ"ל הוא העובד הכי בכיר בעסק.
עליו מוטלת האחריות הכוללת להגיע לתוצאות העסקיות שמוגדרות לו באופן ברור על ידי בעלי המניות (המשקיעים או הבעלים) תוך פיתוח ערכי המותג שהוגדרו, יעילות תפעולית ורווחיות לבעלי המניות.

אוקיי, עכשיו בואו ונגדיר בעלים, או יותר נכון, משקיע על פי סיילוגרף:

מטרתו של המשקיע (הבעלים) היא לייצר תזרים מזומנים חיובי/הגדלה הונית, בעזרת השקעותיו, על פני חלופות אחרות ללא סיכון (אג"ח, פק"מ). בעצם, המשקיע מחפש החזר השקעה מהיר על ההון שלו בכמה שפחות סיכון.

בואו נכנס לנעליים של משקיע הוני: הוא תמיד עומד מול אלטרנטיבות עסקיות והזדמנויות השקעה בדיוק כמו במונופול:

להשקיע כסף בנדל"ן בתל אביב- 4 מיליון שקל ולקבל תשואה שנתית של 3.5%?

אולי לקנות אג"ח ארצות הברית לשנה שנכון לרגע זה עומדת על 5.2% (נחשב גם לנכס חסר סיכון)?

אולי לקנות עסק של מכונות שתיה ברכבת ישראל ב 400 אלף שקל ולקבל תשואה שנתית של 12%?

אולי מניות עם הסיכון הטמון בהן?
או לקנות את העסק שלכם ולקבל רווח נקי אחרי כל ההוצאות הגולמיות והתפעוליות (כולל לשלם לכם שכר מנכ"ל) הכל הכל אחרי מיסים, כמה אחוז תשואה שנתי הוא יקבל?

בום!
אם אתם גם הבעלים וגם המנכ"ל (וזה בעצם המצב ברוב העסקים הקטנים – דרך אגב גם כאשר אתם עם שותפים) אנחנו מבינים שיש כאן אתגר.
אנחנו בסיילוגרף מכנים את המצב הזה כאתגר "אתגר הזהות בבורד" identity challenge in the .board הרי לבעלים ולמנכ"ל מטרות כמעט זהות, אך התפקוד כל כך שונה.
הכל באותו בן אדם, יום יום, שעה שעה, הקונפליקטים והאמוציות היום יומיות מובילות לבעיית תפקוד אמתית בעסק.

יש לי שאלה.
אתם, בתור בעלים (שהוא גם המנכ"ל), האם אתם מספקים למנכ"ל את כל הכלים כדי שהוא יצליח בתפקידיו? האם אתם מספקים לו התקציבים הנדרשים כדי להצליח? האם אתם מספקים לו את המערכות הדרושות לו לתצוגה ברורה של נתונים כדי לקבל החלטות? האם אתם נותנים לו תקציב לגייס את האנשים שהוא מבקש שיסייעו לו לצעוד לעבר המטרות? האם סיפקתם למנכ"ל חזון ברור?

האם המנכ"ל מצליח להציג לבעלים (שזה גם אתם, כן…) תמונה עסקית ברורה? האם הוא, המנכ"ל, מצליח להחזיר את השקעותיכם עם תשואה טובה? כמה פעמים הוא לא עמד ביעדים? כמה פעמים היה צורך לשנות או להאריך את תקופת כהונתו כשדברים לא עבדו לפי התוכנית? כמה פעמים המנכ"ל שינה את האסטרטגיה שהוא עצמו בנה?

מעניין נכון?

בתור מנכ"ל (כן, כן זה גם אתם) האם אתם מקבלים מהבעלים שכר על העבודה המטורפת שלכם? האם העסקתכם כמנכ"ל זוהי הבחירה הכי טובה שאפשר להעסיק בסכומי השכר המשולמים לכם, על ידי הבעלים? האם אתם מקבלים בונוס כאשר אתם שוברים שיאים או תחזיות? האם אתם בתור מנכ"ל בעלי הניסיון כדי להזניק את העסק קדימה? האם אתם מסוגלים לנהל את מגוון המשימות והאופרציה הנדרשת בכדי לייצר תשואה לבעלים?

האמת שזה מאוד קשה.
קשה להיות גם הבעלים וגם המנכ"ל.
וחבר'ה, אנחנו בעסק הקטן, אין לנו יותר מידי בחירות.
כנראה שבחרנו בשיטה זו עקב סיבות רבות ומגוונות שקשרות בדרך כלל לכסף. כשמדובר בהשקעות כסף זה בסך הכל מאיץ תהליכים, לטוב או לרע.
אם בחרתם להשקיע את כספכם באופן כזה שבו אתם לבד או יחד עם שותפים ומשמשים גם כמנכ"ל וגם הבעלים, אתם נכנסתם לבעיית הזהות של הבורד.

כדי להתחיל לפעול ולבצע שינוי, אנחנו צריכים לעשות סדר.

על הסדר הזה, נרחיב בפרק הבא של "בגדול על עסקים קטנים", שם נכנס לעובי הקורה.
איך מסדרים בכמה מהלכים פשוטים את "אתגר הזהות בבורד" בעזרת הגדרות תפקיד ברורות שיזניקו לנו את העסק (בלי שום השקעה של כסף – רק דיוק בעבודה תחת נהלים ברורים) על פי מודל סיילוגרף.
קדימה, לעבודה!
בואו נבנה עסקים חזקים!

הרשמו, עקבו, הגיבו – זה הכיף שלנו.
"בגדול על עסקים קטנים" יחד נעשה את השינוי!
יש לנו הרבה מאוד כוח בידיים ואנחנו אלו שמניעים את הכלכלה.
זה לא בקטן, זה בגדול 🙂

שלכם,
שגיב גורביץ
אסטרטג ראשי – סיילוגרף בע"מ

אני סקרן!

סיילוגרף צרו איתי קשר בבקשה :)