המילה מלחמה לא מבשרת טובות. בכל זאת, לא מדובר במילה חיובית עבור כל אדם ובכל שפה. אך זוהי מציאות חיינו כאן בישראל כבר חודשים רבים וכולנו נאלצים לחיות ולפעול בצילה. הדבר נכון לעסקים קטנים אך גם בקרב חברות וארגונים גדולים.
נכון, מדובר במשימה מאתגרת, אך אפשרית. הכל טמון בהבנת המצב הנתון, ארגון מחדש והוצאה אל הפועל.
איך עושים זאת? שלב אחר שלב.
השפעות מלחמה ישירות
המלחמה בישראל בשנת 2024 משפיעה על בעלי עסקים קטנים בדרכים רבות ומגוונות, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.
בין ההשפעות הישירות, נמנים:
ירידה בביקושים: כתוצאה מהמלחמה, אנשים נוטים לצמצם את הוצאותיהם, מה שגורם לירידה בביקוש למוצרים ושירותים של עסקים קטנים.
פגיעה בתשתיות: המלחמה עלולה לפגוע באזורים שלמים, תשתיות ועוד מה שמקשה על העסקים הקטנים באזור לפעול.
גיוס עובדים: המלחמה גורמת לגיוס מילואים נרחב, מה שמקשה על עסקים קטנים למצוא עובדים.
השפעות מלחמה עקיפות
לצד ההשפעות הישירות, נמנות גם ההשפעות העקיפות הכוללות:
ירידה בתיירות: המלחמה גורמת לירידה בתיירות, מה שפוגע בדרך כלל בעסקים קטנים רבים המסתמכים על תיירים.
ירידה באמון הצרכנים: המלחמה גורמת לירידה באמון הצרכנים (רכישת מוצרים חיוניים בלבד), מה שמקשה על עסקים קטנים לשכנע אנשים לקנות מהם.
אי יציבות פוליטית: המלחמה גורמת לאי יציבות פוליטית, מה שמקשה על עסקים קטנים לתכנן את עתידם.
לצד כל הנתונים המדאיגים, ישנה גם אנחת רווחה, כי לא הכל אבוד. ישנן פעולות בהן ניתן לנקוט ולייצב את העסק והישגיו גם בתקופות קשות וקשות מאוד עד שתחלופנה.
ארגון מחדש בעסקים קטנים
בזמנים קשים, כדאי לקחת יום חופש אחד בו אפשר לסדר את המחשבות ללא הפרעות. עצרו הכל, צאו למקום שיסב לכם נחת ויקנה לכם שקט, הביאו אתכם את המחשב, מחברת ועט והחלו לכתוב.
ספרו את הסיפור של העסק שלכם, מההתחלה ועד עצם היום הזה. הזכרו בסיבה בגינה הקמתם אותו, רעננו את האמונה שלכם במוצר שלכם ומדוע חשבתם שהעסק שלכם יצליח.
כעת, עברו לשאלה הגדולה מכולן: מה חסר לי היום בעסק כדי שאוכל להפעיל אותו גם בתקופת מלחמה.
הנה כמה שאלות מנחות, מילות מפתח אם תרצו, שתוכלנה לעזור לכם להגיע אל היעד:
– מה עבד לי הכי טוב לפני המלחמה?
– אילו מוצרים/שירותים היו פופולריים טרום המלחמה ומה הערך הגלוי והסמוי שלהם בימי מלחמה?
– מה חסר לי בעסק כדי לשפר את יכולות האונליין והשילוח שלו?
– מה המצב הפיננסי של העסק כיום ומה נדרש כדי להביא אותו ליציבות?
– אילו מותרות יש לי כיום בעסק ואני יכול לוותר עליהם?
– מי הם הלקוחות הקבועים שלי/קהל היעד שלי ומה מצבם היום?
– האם יש לי רשימת לקוחות/מועדון לקוחות?
אחרי שזיקקתם את היתרונות והחסרונות של העסק שלכם בימי מלחמה, צאו לדרך והתחילו לבחון אלו כלים יוכלו לסייע לכם להעמיד אותו חזרה על הרגליים.
כלים מעשיים לפעולה מיידית
חשוב מאוד שתזכרו: כמעט לכל אתגר, יש מענה כזה או אחר. לא משנה מה מצאתם שהעסק שלכם חסר בו, תוכלו למצוא פתרון (לפחות פתרון ביניים) כדי להחזיק את הראש מעל המים.
הנה כמה קטגוריות שיוכלו להעניק לכם כמה כיוונים מעניינים:
התאמת המוצרים והשירותים:
הצעת מוצרים ושירותים חיוניים: התמקדו במוצרים ושירותים שאנשים זקוקים להם גם בזמן מלחמה. חפשו את הערך הגלוי והסמוי במוצר שלכם ושווקו אותו ללקוחותיכם.
פיתוח מוצרים ושירותים חדשים: פתחו מוצרים ושירותים חדשים שיכולים לעזור לאנשים להתמודד עם אתגרי המלחמה, כמו שירותי משלוח מהירים, תוכנות AI להדגמת המוצר אונליין, פירוט מדויק של המוצר ותכונותיו להקלה על רכישת אונליין, מדיניות החזרות ומדיניות ביטולים מקלה.
התאמת מחירים: הציעו מוצרים ושירותים במחירים נוחים כדי למשוך לקוחות, גם אם הרווח יורד במעט. שימו לב להקפיד על ניהול פיננסי כדי לא להגיע לשחיקה.
שיפור יעילות תפעולית:
הפחתת הוצאות: חפשו דרכים לצמצם את ההוצאות, כמו צמצום צוות העובדים, חיפוש ספקים זולים יותר, סגירת חנות פיזית ומעבר לדיגיטל בלבד ועוד.
הטמעת טכנולוגיות חדשות: השתמשו בטכנולוגיות חדשות כדי לשפר את יעילות התפעול, כמו תוכנות לניהול מלאי, תוכנות לניהול קשרי לקוחות ועוד.
שיווק ומכירות:
התמקדות בשיווק דיגיטלי: המשיכו לקדם את העסק והשתמשו בערוצי שיווק דיגיטליים כמו רשתות חברתיות, דוא"ל וקידום אתרים כדי להגיע ללקוחות.
הצעת מבצעים והנחות: אל תפסיקו להציע מבצעים והנחות כדי למשוך לקוחות חדשים ולעודד לקוחות קיימים לקנות יותר.
שיפור שירות הלקוחות: ספקו שירות לקוחות מעולה כדי לגרום ללקוחות לחזור שוב ושוב ולהמליץ למכריהם.
מימון:
חיפוש מקורות מימון חדשים: חפשו מקורות מימון חדשים, כמו הלוואות ממשלתיות, מענקים, קרנות הון סיכון ועוד.
ניהול תזרים מזומנים: נהלו את תזרים המזומנים שלכם בקפידה כדי לוודא שאתם בכיוון הנכון לשליטה בפעילות העסקית.
שיתוף פעולה:
שיתוף פעולה עם עסקים אחרים: שתפו פעולה עם עסקים אחרים כדי לחסוך בעלויות, לשפר את כושר התחרות ולפתח מוצרים ושירותים חדשים.
הצטרפות לארגוני עסקים: הצטרפו לארגוני עסקים שיכולים לספק לכם תמיכה, הדרכה ומידע.
ליווי וייעוץ: קחו לכם שירותי ליווי וייעוץ חינמיים מהמדינה או בתשלום מחברות המתאימות את העלויות שלהן ליכולת העסקים הקטנים.
התמודדות עם אי ודאות:
היו גמישים: היו מוכנים לשנות את תוכניות העסק שלכם בהתאם לצורך.
היו חיוביים: התמקדו בהזדמנויות שנוצרות במקום להתמקד בקשיים.
היו חזקים: זכרו שאתם לא לבד וישנם אנשים רבים שיכולים לעזור לכם, בין אם עסקים באותה הסירה, יועצים עסקיים מוכשרים או חברות קידום עסקים קטנים.
מאחלים לימים טובים יותר,
סיילוגרף.